• تفاوت پورت تاندربولت(thunder bolt) و پورت ucb-c؟

    تفاوت پورت تاندربولت(thunder bolt) و پورت ucb-c؟

    پورت‌هایی که در کنار لپتاپ خود مشاهده می‌کنید اهمیت زیادی دارند و مشحص می‌کنند که چه کارهایی را با چه سرعتی می‌توانید انجام دهید.در فروشگاه لپتاپ استوک دیدبرتر تصمیم گرفتیم این مقاله را برای آشنایی شما با پورت های تاندربولت (thunder bolt)و usb-c تهیه کنیم.پس با ما همراه باشید.

     

    آنچه در این مقاله خواهید خواند:

    1. پورت لپتاپ چیست و چه کاربردی دارد؟

    2.پورت سخت افزاری و پورت نرم افزاری به چه معناست؟

    3.پورت تاندربولت(thunder bolt)چیست؟

    4.پورت usb-c چیست؟

    5.پورت تاندربولت(thunder bolt)بهتره یا usb-c؟

     

    پورت لپتاپ چیست و چه کاربردی دارد؟

    پورت یا درگاه های کامپیوتر یک نقطه اتصال یا رابط بین کامپیوتر و یک دستگاه خارجی یا داخلی هستند. پورت های داخلی ممکن است دستگاه هایی مانند هارد دیسک و درایوهای CD ROM یا DVD را به هم متصل کنند. پورت های خارجی ممکن است مودم ها، چاپگرها، ماوس ها و سایر دستگاه ها را به هم متصل کنند.به زبان ساده تر، پورت مکانی است که داده ها از طریق آن به سرور، کامپیوتر یا دستگاه های دیگر وارد یا خارج می شوند. بعنوان مثال: پورت های USB اطلاعات را بین تمام دستگاه هایی که این پورت پشتیبانی می کنند متصل می شوند.

     

    2.پورت سخت افزاری و پورت نرم افزاری به چه معناست؟

    در دنیای کامپیوتر port ها انواع گوناگونی دارند که به دو دسته پورت های سخت افزاری و پورت نرم افزاری تقسیم می شوند.

    پورت های سخت افزاری:

    کاربرد این نوع پورت ها انتقال اطلاعات در شبکه می باشد. بسیاری از Port های سخت افزاری در قسمت پشت یا جلوی رایانه قرار دارند. درگاه سخت افزاری جهت اتصال صفحه کلید، چاپگر و موس به کامپیوتر وجود دارد. از پورت های USB در لپ تاپ یا رایانه جهت اتصال دستگاه هایی مانند تلفن های هوشمند، دوربین عکاسی، هارد، فلش و پرینتر استفاده نمایند. پورت پارالل (Parallel) جهت اتصال پرینترهای قدیمی به کامپیوتر استفاده می شود.

    پورت های نرم افزاری(مجازی):

    virtual ports یا پورت های نرم افزاری مسئولیت برقراری ارتباط مجازی برای دریافت داده‌های مجازی را دارند. یک رایانه نهایتا ۵۰ پورت سخت‌افزاری مختلف خواهد داشت اما پورت مجازی ۶۵۵۳۵ هستند که به صورت عدد مشخص می شوند و به آنها پورت نامبر نیز می‌گویند.اگر درخواستی مانند بارگذاری یک صفحه از سایتی را دارید، تمامی داده‌های آن پیچ، تکه‌تکه (حجم هر تکه تقریبا ۱۴۰۰ بایت) ارسال می‌شود و در نهایت پاکت‌ها با‌هم ترکیب شده و صفحه بارگذاری می‌شود.هر بسته بعد از رسیدن به مقصد توسط Port مربوطه که از‌طریق همین پورت نامبر تشخیص داده می‌شود، دریافت خواهد شد.

    پورت تاندربولت(thunder bolt)چیست؟

     اینتل قصد داشت استانداردی را به جهان معرفی کند که همانند USB فراگیر باشد، اما داده های بیشتری با سرعت بالاتر توسط آن منتقل شوند. تاندربولت در 2 مدل فیبر نوری و مسی تولید می شودکه مدل های فیبر نوری قیمت بالایی دارند و در دستگاه های کمتری مورداستفاده قرارداده میشوند و  این مدل های می توانند تنها اطلاعات را منتقل کنند. اما مدل های مسی علاوه بر انتقال اطلاعات می توانند وظیفه شارژ گجت را نیز بر عهده بگیرند. به طور کلی تاندربولت یک پورت برای شارژ و انتقال اطلاعات است که عملکردی مانند USB دارد اما سرعت و کارایی آن فراتر از USB می رود. ورژن thunder bolt3 این رابط می تواند تا 40 گیگابیت در ثانیه اطلاعات را انتقال دهد که به نسبت دیگر پورت ها سرعت فوق العاده ای است.

    پورت usb-c چیست؟

    پورت USB-C از سال ۲۰۱۴ میلادی معرفی شده و در حال حاضر به یکی از پورت‌های رایج در دستگاه‌های دیجیتالی نظیر گوشی‌های هوشمند، تبلت و حتی کنترلرهای کنسول‌های خانگی پلی‌استیشن ۵ و ایکس‌باکس تبدیل شده است.

    این پورت فیزیکی قابلیت‌هایی از جمله امکان پشتیبانی از پروتکل‌های انتقال دیتا با سرعت بالا و پروتکل‌های فست شارژ را امکان پذیر می‌کند.چه در حال وصل کردن هارد اکسترنال به لپ تاپ و یا چه در حال شارژ تلفن‌های هوشمند خود با شارژر USB باشید، شما فقط به یک کابل نیاز دارید. این رابط کم اندازه به حدی کوچک است که به یک دستگاه تلفن همراه فوق‌العاده نازک متصل شود، اما در عین حال برای اتصال تمام لوازم جانبی مورد نظر شما به یک لپ‌تاپ به اندازه کافی قدرتمند است.پورت یواس‌بی C سرعت بالایی در انتقال داده‌ها دارد و می‌تواند اطلاعات را با سرعت 20 گیگابیت بر ثانیه به دستگاه‌های دیگر انتقال دهد. این پورت قابلیت این را دارد که باتری دستگاه شما را با قدرت انتقال 100 وات به خوبی شارژ کند

    پورت تاندربولت(thunder bolt)بهتره یا usb-c؟

    پورت تاندربولت می‌تواند به عنوان یک اسلات عمل کند؛ یعنی با استفاده از آن می‌توان کارت گرافیکی را به کامپیوتر متصل کرد پس در این مورد thunder bolt بهتره.

    برخی اوقات ممکن است پورت تاندربولت نتواند به عنوان استاندارد تاندربولت به دستگاه متصل شود. در این صورت پروتکل استاندارد USB را امتحان می‌کند که در این حال سرعت انتقال پایین می‌آید.پس در این مورد usb-c بهتره.

    تاندربولت در مقایسه با USB-C از سرعت انتقال بالایی برخوردار است. با استفاده از USB-C می‌توانید داده‌ها را با سرعت 20 گیگابایت بر ثانیه انتقال دهید؛ در حالی که با پورت تاندربولت می‌توان داده‌ها را با سرعت 40 گیگابیت بر ثانیه انتقال داد.پس در این مورد thunder bolt بهتره.

    تاندربولت می‌تواند به عنوان پورت USB-C عمل کند؛ اما درمورد USB C این امکان صدق نمیکنه.پس در این مورد هم thunder bolt بهتره.

    درمجموع درگاه USB-C توانایی دستیابی به سرعت اسمی 10 گیگابیت بر ثانیه و 100 وات توان را دارد، ضمن اینکه مشکل تعیین جهت ورود رابط به درون پورت که در نسل های قبلی وجود داشت را به طور کامل برطرف کرده است.تاندربولت 3 فناوری کاملاً متفاوتیست که با استفاده از این فناوری می توانید سرعت حداکثر 40 گیگابیت بر ثانیه، چند مسیر ارتباطی پی سی آی اکسپرس یا دیسپلی پورت را تنها از طریق یک درگاه به دست آورید که برای اتصال GPU های اکسترنال یا مانیتورهای مختلف از طریق یک کابل به لپ تاپ به کار می روند.

    در فروشگاه لپتاپ استوک دیدبرتر یک نمونه از دستگاه هایی که از پورت thunder bolt پشتیبانی می کند دستگاه DEll 3571 که دارای سی پی یو i5 نسل 12

    1402/12/09 - 16:08:06
  • تفاوت لپتاپ استوک و لپتاپ دست دوم؟

    تفاوت لپتاپ استوک و لپتاپ دست دوم؟

    امروزه افراد زیادی به دلایل مختلفی اقدام خرید کالا های استوک می­کنند. قطعا برای شما نیز این سوال پیش آمده که تفاوت استوک با دسته دوم چیست و هر کدام چه ویژگی هایی دارند. در این مقاله قصد داریم در رابطه با لپتاپ های دست دوم و استوک صحبت کنیم؛ چرا که لپ تاپ یکی از مهم ترین کالا های دیجیتالی است که موردنیازاکثریت افراد جامعه است. معمولا افراد زیادی تفاوت کالای استوک با دست دوم را نمی­دانند و برخی از افراد نیز آن ها را با هم یکی میدانند.در این مقاله با فروشگاه لپتاپ استوک دیدبرتر همراه باشید تا با تفاوت میان لپتاپ استوک و دست دوم بیشتر آشنا شویم.

     

    آنچه در این مقاله خواهید خواند:

    1. تفاوت میان لپتاپ استوک و لپتاپ دست دوم

    2.مزایا و معایب لپتاپ استوک

    3.درهنگام خرید لپتاپ استوک باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

     

    تفاوت میان لپتاپ استوک و لپتاپ دست دوم

     

    برای آشنایی بیشتر با تفاوت لپ تاپ استوک و دست دوم لازم است تعریفی کوتاه درباره این دو مفهوم داشته باشیم.

     لپتاپ استوک

     لپتاپ استوک در حالت کلی به لپتاپی گفته می‌شود که به دلایل بسیار که در زیر به چند نمونۀ آن اشاره شده است، از جعبۀ خود و حالت آکبند خارج شده، مرجوع یا در انبار شرکت تولیدکننده باقی‌مانده است بدون‌آنکه در اغلب موارد حتی استفاده‌ای از آنها شده باشد. دلایلی مانند:

    • انصراف خریدار از خرید خود در بازۀ زمانی مشخص شده از سوی بسیاری از شرکتهای مطرح تولیدکننده لپ تاپ( عموما 30 تا 60 روز)
    • قرار دادن لپ تاپ ها در ویترین یا نمایشگاه جهت فروش و بازدید عموم
    • اتمام فصل فروش مدل عرضه شده و …

    در نتیجه با محصولی سروکار داریم که از لحاظ فنی و ظاهری کمترین ایراد و اشکال را داشته و در بسیاری از موارد کاملاً با لپ تاپ نو و آکبند برابری می‌کند در حالیکه با هزینه‌ای بسیار کمتر از یک لپ تاپ نو در اختیار خریدار قرار می‌گیرد 

     لپتاپ دست دوم

    و اما واژۀ دست دوم  قطعاً به دلیل کاربرد عمومی‌ترش در همه زمینه‌ها، برای شما آشناتر است. در دنیای محصولات دیجیتال، لپ تاپ دست دوم به کالایی اطلاق  می‌گردد که مدتها مورد استفاده خریدار بوده و در این میان به دلیل استهلاکِ قطعات ممکن است گاهی در معرض تعمیر و تعویض قطعات فنی نیز قرار گرفته باشد که مهم‌ترین تفاوت لپ تاپ استوک و دست دوم در این مورد است.

    بنابراین واضح است که در مقایسه لپ تاپ استوک با دست دوم ، محصولات استوک امتیاز بالاتری دریافت می‌کنند. در بین گروه لپ تاپهای استوک نیز دسته‌ای هستند که  سازمانها و شرکتهای بزرگ به دلیل به روزرسانی لوازم اداری و سازمانی خود  اقدام به فروش و تعویض لپ تاپ‌های مدل قدیمی‌تر با مدلهای جدید در بازار کرده‌اند.

    این مدلها به دلیل استفادۀ کارمندان آن سازمان به لپ تاپ های دست دوم و کارکرده شبیه‌تربوده و با هزینۀ کمتری قابل خریداری هستند. البته در همین گروه نیز  شاهد تفاوت لپ تاپ استوک با لپ تاپ دسته دوم هستیم.

    زیرا لپ تاپ‌های استوک همواره از سوی مراکز معتبر مورد بررسی و ارزیابی سلامت قرار می‌گیرند و با توجه به درجه‌بندی آنها می‌توان نسبت به سلامت فنی و قطعات آن اطمینان پیدا کرد در حالیکه لپ تاپ‌های دست دوم تحت چنین تستهای ارزیابی قرار نگرفته‌اند و تنها ضامن  رضایت شما  از خرید کالای دست دوم، تهیۀ آنها از مراکز و فروشندگان معتبر و قابل اطمینان است.

     

    مزایا و معایب لپتاپ استوک

    همانطور که قبلا نیز به آن اشاره کردیم لپ تاپ استوک در واقع کالاهای مرجوع شده هستند و از لحاظ سخت افزاری و قطعات به کار رفته در تولید آنها، تفاوتی با مدل های اصلی تولید شده ندارند. به عبارت دیگر کاربری که لپ تاپ استوک خریداری می کند، همان مدل اصلی را خریداری کرده و مشخصات فنی آن هیچ تفاوتی با مدل اصلی ندارد.

    معمولا لپ تاپ استوک درجه A به قدری تمیز و بدون خط و خش هستند که برخی افراد سودجو آن را به جای کالای آکبند به فروش می رسانند. به علاوه افراد عادی نمی توانند تفاوت کالای استوک و آکبند را تشخیص دهند. زمانی که فروشگاهی به طورعلنی از فروش لپ تاپ استوک سخن به میان میاورد، این نشان از صداقت کامل آن فروشگاه دارد.

    لپ تاپ استوک، لپ تاپ هایی هستند که فصل فروش آنها در کشور های خارجی به اتمام رسیده است. به عبارت دیگر نمی توان استوک لپ تاپی که تازه به بازار عرضه شده است را خریداری کرد.

    ممکن است در هنگام خرید نتوانید رنگ مورد علاقه خود را انتخاب کنید، اما قیمت پایین و مقرون به صرفه آن باعث می شود که این موضوع اهمیت خود را از دست بدهد.

    این لپ تاپ ها دارای درجه بندی A , +A , ++A می باشد و قیمت آنها به نسبت این درجه بندی تعیین می شود.

     

    در هنگام خرید لپ تاپ استوک به موارد زیر توجه داشته باشید:

    تمامی دکمه های کیبورد را تست کنید. با اینکه لپ تاپ های استوک مدت زمان زیادی کار نکرده اند اما اگر این لپ تاپ از درجه B یا پایین تر باشد ممکن است برخی از دکمه های آنها با مشکل مواجه شده باشند.

    بدنه لپ تاپ نباید به هیچ وجه تو رفتگی داشته باشند. وجود تو رفتگی این معنی است که دستگاه ضربه دیده و ممکن است به قطعات داخلی آن نیز آسیب زده باشد.

    باید تاچ پد را چک کرده و از کارکرد زوم آن مطمئن شوید.

    لولای لپ تاپ را چند بار باز و بسته کرده و از سلامت آن مطمئن شوید.

    با کم و زیاد کردن نور صفحه می توانید از کیفیت صفحه نمایش مطمئن شوید.

    شارژ و باطری آن را بررسی کنید. معمولا لپ تاپ استوک به دلیل اینکه مدتی در انبار راکد مانده احتمال خرابی باطری آن وجود دارد. علاوه بر این به دلیل توقف تولید آنها ممکن است شارژر آن در بازار موجود نباشد.

    تمامی پورت ها باید چک شود. ابتدا از لحاظ فیزیکی پورت ها را بررسی کنید تا شکستگی نداشته باشند. سپس پورت ها را از لحاظ کارکرد بررسی کنید.

    حتما هنگام خرید از فروشنده مهلت تست بگیرید. این مورد در خرید های اینترنتی که دسترسی فیزیکی به دستگاه وجود ندارد اهمیت بیشتری دارد.

    1402/11/21 - 16:17:59
  • اینتل بهتره یا اینتل ایریس؟

    اینتل بهتره یا اینتل ایریس؟

     

    اینتل Iris و اینتل UHD دو خانواده از پردازنده‌ی کارت گرافیکی یکپارچه محسوب می‌شوند که شرکت اینتل در حال حاضر آنها را عرضه می‌کند. با این حال، سوال اینجاست که کدام یک از دو مورد کارایی بهتری دارند ؟

    کارت گرافیک اینتل Iris و اینتل UHD یکپارچه با پردازنده یا آنبردهستند، به عبارتی سیستم خنک کننده و حافظه رم آن با سی پی یو مشترک است. فروشگاه لپتاپ استوک دیدبرتر انواع لپ تاپ با پردازنده اینتل Iris و اینتلUHD را برای کارهای روزمره، اجرای بازی های تقریبا سبک، حسابداری یا برنامه نویسی پیشنهاد می‌کند. کارت گرافیک اینتل در چند نسخه مختلف عرضه شده است، که قوی‌ترین مدل آن Intel Iris Xe Max نام دارد.

     

    آنچه در این مقاله خواهید خواند:

    1.تفاوت میان کارت گرافیکی یکپارچه و کارت گرافیکی مجزا

    2.کارت گرافیکی Intel UHD 

    3.کارت گرافیکی Intel Iris

    4.کدام پردازنده گرافیکی اینتل بهتر است؟اینتل یا اینتل ایریس

     

    تفاوت میان کارت گرافیکی یکپارچه و کارت گرافیکی مجزا

    کارت‌های گرافیکی دو نوع دارند: آنبورد (یکپارچه)و مجزا. بزرگ‌ترین عاملی که در انتخاب بین این دو تاثیرگذار است خود شما هستید. شما باید تصمیم بگیرید که با توجه به نیازها و بودجه خود کدام مدل را انتخاب کنید.

    به طور کلی، گرافیک‌های مجزا قدرت بیشتری نسبت به نمونه‌های آنبورد(یکپارچه) دارند؛ اما این بدان معنی نیست که گرافیک مجزا بهترین انتخاب برای شما است.

    CPU یا واحد پردازش مرکزی در رایانه مسئول اجرای فرایندهایی (از طریق محاسبات) است که برای کار کردن سیستم شما ضروری است. GPU یا واحد پردازش گرافیکی واحد CPU (پردازنده) عمل می‌کند؛ با این تفاوت که عمدتا دستورالعمل‌های مربوط به گرافیک را انجام می‌دهد.

    گرافیک یکپارچه (یا آنبورد یا اختصاصی) به گرافیکی گفته می‌شود که در آن پردازنده و GPU را روی یک تراشه دارید. برای مثال، اگر پردازنده‌ای که انتخاب می‌کنید گرافیک آنبورد دارد، این پردازنده هم فرایندهای معمول CPU و هم پردازش‌های GPU را انجام می‌دهد.

    گرافیک مجزا کاملا از پردازنده شما جدا خواهد بود. این کارت گرافیک دارای GPU مجزایی است که می‌تواند برای پردازش داده‌ها و دستورالعمل‌های جدا از پردازنده مورد استفاده قرار گیرد.

    همچنین، کارت‌های گرافیکی مجزا دارای حافظه مخصوص خود به شکل VRAM (یا RAM ویدئویی یا حافظه دسترسی تصادفی ویدئویی) هستند که امکان دسترسی سریع GPU مجزا به داده‌های مربوطه را می‌دهد.

     

    کارت گرافیکی Intel UHD 

    این نوع کارت گرافیک اینتل چندین سالی است که بین مردم شناخته شده است. آخرین سری آن کارت گرافیک Intel UHD 770 بود که با پردازنده‌های نسل دوازدهم اینتل در سال 2021 معرفی شد. در زمان معرفی این پردازنده 32 واحد اجرایی داشت، اما با یک ارتقا در سال بعد، اینتل این عدد را به 64 رساند و سرعت کلی آن را بهبود داد. برخلاف Intel Iris، این پردازنده گرافیکی فقط روی پردازنده‌های موبایل نیست و روی دسکتاپ هم می‌توانید استفاده کنید. Intel UHD حداکثر رزولوشن 7680×4320 روی 60 هرتز دارد. همچنین بعد از آپدیتی که روی پردازنده‌های نسل سیزدهم گرفت، می‌تواند از 4 مانیتور 4K به صورت هم‌زمان پشتیبانی کند.

    تجربه بازی روی Intel UHD نیز شما را نا امید نمی‌کند. در خیلی از بازی‌های نیمه‌سنگین، می‌توانید فریم‌ریت خوبی دریافت کنید.

    نقاط قوت:

    • این امکان را می‌دهد تا 4 مانیتور HDR را به صورت هم‌زمان به هم وصل کنید
    • دارای دو  Codec Engine با چند فرمت است
    • از تکنولوژی Quick Sync ویدیو اینتل استفاده می‌کند
    • از تکنولوژی Clear Video HD اینتل استفاده می‌کند (برای بهبود کیفیت تصاویر)

    نقاط منفی:

    • از سیستم هوش مصنوعی اینتل (Matrix Engine) پشتیبانی نمی‌کند
    • ورژن های قدیمی‌تر در اجرای بازی‌های سنگین مشکل دارند

    کارت گرافیکی Intel Iris

    پردازنده Intel Iris Xe در حال حاضر یکی از برترین پردازنده‌های گرافیکی این شرکت است. با توجه به گفته‌های اینتل، پردازنده Iris Xe عملکرد نمایشی را به یک تجربه کاملا جدید تبدیل می‌کند. دلیل این موضوع نیز در وهله اول طراحی Xe بوده که به تقاضای مشتریان خود، سرعت و عملکرد بیشتری دارد.

    پردازنده‌های گرافیکی Iris Xe دارای 80 یا 96 واحد اجرایی (نسبت به نوع CPU) بوده و فقط در پردازنده‌های گوشی تعبیه شده‌اند. شرکت اینتل، پردازنده گرافیکی Iris Xe را در 28 پردازنده خود تعبیه کرده که همگی متعلق به سری نسل یازدهم و دوازدهم هستند.

    برخی از نقاط قوت: 

    • ارائه تجربه بهتر و دقیق‌تر در گیم
    • امکان اتصال مانیتور های HDR به طور هم‌زمان
    • استریم ویدیو با کیفیت بالا
    • عملکرد انکودینگ (رمزنگاری) بالایی به شما می‌دهد که تجربه بهتری برای استریم و انتقال فایل می‌سازد.
    • با توجه به معماری کم‌مصرف آن، در لپ‌تاپ می‌توانید زمان بیشتری از باتری کار بکشید.

    نقاط ضعف:

    • فقط برای پردازنده‌های موبایل اینتل موجود است
    • فقط تعدادی از آن‌ها (بسته به نوع پردازنده) از تکنولوژی Clear Video HD استفاده می‌کنند
    • ماکسیمم فرکانس برخی از آن‌ها در مقایسه با بقیه کمتر است

    کدام پردازنده گرافیکی اینتل بهتر است؟اینتل یا اینتل ایریس

    نتیجه مطلب پیش رو این است که بدانید کدام پردازنده‌ی گرافیکی برای برطرف کردن نیازهای شما عالی خواهد بود، به نفع شماست اما عملکرد GPUهای ادغام شده، تنها بخشی از توانایی کلی یک CPU است. همیشه به خاطر داشته باشید تعداد هسته‌های یک پردازنده و سرعت کلاک دو مورد از موارد پر اهمیت و حیاتی است که روی عملکرد کلی کامپیوتر تاثیرگذار است. خوشبختانه، شرکت اینتل گزینه‌های متنوعی را با قیمت‌های مختلف در اختیار مشتری قرار می‌دهد. بنابراین، چه شما در خرید یک پردازنده با محدودیت بودجه روبه‌رو باشید و چه از لحاظ اقتصادی با مشکل خاصی مواجه نباشید، شرکت اینتل پردازنده‌‌ای را بر اساس نیاز و بودجه‌تان به شما معرفی می‌کند. تنها کاری که نیاز است شما انجام دهید، انتخاب یک تصمیم هوشمندانه بر اساس نیازهایتان است.

    1402/11/16 - 15:31:29
  • آشنایی با لپتاپ های اپل

    آشنایی با لپتاپ های اپل

    لپتاپ اپل

    با ما در جهانی از زیبایی و کارآیی لپتاپ‌های اپل غواص شوید. تنوع زیاد از مدل‌ها و ویژگی‌های منحصر به فرد همراه با کیفیت ساخت برتر، لپتاپ اپل را به یک انتخاب عالی برای میلیون‌ها کاربر تبدیل کرده است

    1402/09/28 - 16:25:26
  • بهترین لپ تاپ دانشجویی چیست؟

    بهترین لپ تاپ دانشجویی چیست؟

    بهترین لپ تاپ دانشجویی

    تحصیل در دانشگاه یک تجربه هیجان انگیز است و برای این تجربه باید به یک لپ تاپ قوی و مطمئن دسترسی داشته باشید. در این قسمت به نکات مهمی برای انتخاب بهترین لپ تاپ برای دانشجویان می‌پردازیم.

     

    1402/09/27 - 18:42:22
  • طول عمر باطری لپ تاپ

    طول عمر باطری لپ تاپ

    یکی از مواردی که در هنگام خرید لپ تاپ برای کاربران اهمیت بالایی دارد و به آن توجه می کنند این نکته است که میانگین عمر مفید لپ تاپی که قصد خرید و انتخاب آن را دارند، چقدر است؟

    در این مقاله ما قصد داریم به توضیح این موضوع بپردازیم و میانگین عمر مفید برخی از لپ تاپ ها را بر حسب نوع برندی که دارند، بیان کنیم.

    اما قبل از هر چیزی باید بدانید که عمر مفید لپ تاپ تا حد زیادی به خودتان بستگی دارد، این که چطور از لپ تاپ خود استفاده می کنید یا این که تحت چه شرایطی از آن استفاده می کنید و… ولی یک لپ تاپ خوب سال های زیادی در کنار شما است و می توانید از آن استفاده بهینه داشته باشید.

     

    میانگین عمر مفید لپ تاپ بر حسب برند چقدر است؟

    عموما لپ تاپ ها در دنیای امروز که اینترنت، تکنولوژی و امور دیجیتال جای بزرگی را در زندگی انسان ها اشغال کرده است، نقشی پر رنگ تر از همیشه دارند.

    وقتی در مورد قطعات سازنده حرف می زنیم منظور اجزایی مانند Motherboard و تمامی قطعاتی که روی آن به کار رفته است، CPU ,GPU ,Ram, باتری و… می باشد. در واقع این قطعات هستند که بعد از سال ها استفاده آسیب می بییند و باعث خرابی دستگاه می شوند و در نهایت عمر مفید آن را کاهش می دهند.

    البته چنانچه که مشکلی برای هریک از قطعات لپ تاپ شما ایجاد شود، اگر قصد خرید لپ تاپ جدیدی را نداشته باشید می توانید آن قطعات را تعمیر و یا تعویض کنید.

    بعد از توضیحات اولیه وقت آن رسیده است تا به سراغ بررسی میزان طول عمر مفید لپ تاپ ها در برندهای گوناگون برویم در این مقاله در خصوص معروف ترین برند ها از جمله HP ، MACKBOOK، Surface laptops (Microsoft)، ACER، ASUS و LENOVO صحبت می کنیم.

    نکته: تمامی مواردی که در این مقاله بیان شده است به طور تقریبی می باشد و ممکن است برخی از دستگاه ها مدت زمان بیشتری از آنچه که گفته شده است، مورد استفاده قرار گیرد و همانطور که در ابتدا گفته شد همه چیز به نحوه‌ی استفاده‌ی شما بستگی دارد.

     

    مقایسه طول عمر مفید در لپ تاپ های برند های مختلف

    1. طول عمر مفید در لپ تاپ های HP

    لپ تاپ های HP معمولا به دستگاه هایی معروف هستند که می توانید نهایت استفاده از آن ها را داشته باشید، این لپ تاپ ها در حدود ۵ سال عمر مفید دارند اما نسبتا سال های بیشتری می توانید به طور بهینه از آن ها استفاده کنید.

    البته اگر در بین مدل های لپ تاپ HP به دنبال دستگاه هایی هستید که طول عمر بیشتری داشته باشند می توانید به سراغ لپ تاپ هایی BUSINESS CLASS مانند HP ELITEBOOK بروید.

    2. طول عمر مفید در لپ تاپ های MACKBOOK (APPLE)

    معمولا همه‌ی مردم محصولات اپل را با قیمت بالایی که دارند می شناسند و همین موضوع در بین کاربران باعث انتقادهای شدیدی شده است. اما این نکته هم وجود دارد که اپل در تولید محصولات خود واقعا از قطعات با کیفیتی استفاده می کند.

    طول عمر مفید دستگاه های اپل در حدود ۵ سال است اما بر اساس نظرات کاربران این لپ تاپ ها تا ۱۰ سال نیز به طور مفید کارکرد داشته اند، البته ممکن است در زمان استفاده با مشکل کمبود حافظه روبه رو شوند که در این صورت با استفاده از یک حافظه SSD این مشکل رفع می شود.

    براساس اطلاعات به دست آمده و تحقیقات، مک بوک ها جز دستگاه هایی هستند که بیشترین طول عمر را دارند.

    ۳. طول عمر مفید در لپ تاپ های Surface laptops (Microsoft)

    کمپانی مایکروسافت اخیرا محصولاتی را تحت عنوان Surface به بازار عرضه کرده است که از نظر طراحی شباهت زیادی به مک بوک های اپل دارند اما سیستم عامل ویندوز روی آن ها نصب و اجرا می شود و این در حالی است که قیمت پایین تری نسبت به آن ها نیز دارد.

    این دستگاه ها طول عمری در حدود ۵ سال دارند و یکی از بزرگترین نقاط ضعف آن ها در باتری به کار برده شده در دستگاه می باشد که طول عمر نسبتا کوتاهی دارد.

     

    ۴. طول عمر مفید در لپ تاپ های LENOVO

    اگر به دنبال خرید لپ تاپ اقتصادی و نسبتا مناسب هستید، پیشنهاد ما به شما لپ تاپ های LENOVO است. طول عمر مفید در اکثر دستگاه های LENOVO در حدود سه سال است اما محصولاتی از این کمپانی نیز وجود دارد که در رده‌ی بالاتری قرار دارند و در کنار آن طول عمری بیشتری در حدود ۵ سال نیز دارند.

    ۵. طول عمر مفید در لپ تاپ های ACER

    لپ تاپ های برند ACER نیز جزء محصولاتی است که بسیار مورد علاقه‌ی مردم است و می توانند از مدل های مختلف آن، برای سال های متوالی و برای انجام کارهایی مانند بازی استفاده کنند و مشکلی هم برای این دستگاه ها پیش نمی آید.

    تنها نکته ای که باعث ایجاد نقطه ضعف در لپ تاپ های مدل ACER شده است و در کاهش عمر مفید آن تاثیرگذار است، باتری دستگاه است.

    در خصوص طول عمر مفید این دستگاه ها باید گفت که عددی بین ۳ تا ۶ سال است.

    ۶. طول عمر مفید در لپ تاپ های ASUS

    لپ تاپ های ASUS نیز یکی دیگر از لپ تاپ های اقتصادی و مناسبی در بازار وجود دارد و طول عمری در حدود ۵ تا ۶ سال دارند.

    اما در مدل های رده پایین تر طول عمر این دستگاه ها به ۳ سال هم می رسد که در صورت نگه داری مناسب مدت زمان بیشتری نیز می توان از آن ها استفاده کرد.

     

    چه عواملی در عمر مفید لپ تاپ ها تاثیر گذارهستند؟

    ۱. میزان استفاده

    میانگین عمر مفید یک لپ تاپ مستقیما با میزان استفاده شما رابطه دارد، همان طور که بارها در طول مقاله به آن اشاره شد چنانچه شما به خوبی از آن استفاده کنید دوام بیشتری نیز خواهد داشت.

    اگر دستگاه را در معرض رطوبت یا نور شدید قرار دهید و یا بدون این که آن را خاموش کنید، دستگاه را ببندید قطعا روی میزان عمر مفید آن تاثیر خواهد گذاشت.

    ۲. شارژ باتری

    احتمالا در مورد این موضوع اطلاع دارید که لپ تاپ ها همانند کامپیوترهای رومیزی نیستند که احتیاج باشد دائما به شارژ متصل باشند. در واقع اگر این اتفاق رخ دهد باعث صدمه زدن به باتری و آسیب به آن می شود و در نهایت از میزان عمر مفید دستگاه کاسته می شود.

    بنابراین حتی اگر نیاز است که در مدت طولانی به برق متصل باشد بهتر است که باتری از دستگاه خارج شود.(البته این امکان در لپ تاپهای قدیمی وجود دارد)
    نکته : در لپ تاپ های جدید که باتری لیتیوم یونی دارند امکان جدا سازی باطری وجود ندارد. همچنین در برخی از لپ تاپ های جدید تکنولوژی بکار رفته که در صورت شارژ کامل ، باتری از مدار خارج می‌شود)

    ۳. عوامل خارجی مانند رطوبت و دما

    معمولا دمای محیطی که در آن از لپ تاپ استفاده می کنید، نباید خیلی گرم یا سرد باشد، چرا که به سیستم آسیب می رساند. بنابراین وقتی قصد دارید از لپ تاپ استفاده کنید حتما باید آن را روی یک سطح مناسب و ایمن قرار دهید که مرطوب یا خیس نباشد.

    گرم شدن بیش از حد لپ تاپ نیز می تواند باعث آسیب رساندن به آن شود بنابراین توصیه می شود که در هنگام استفاده، فن های خنک کننده به کار برده شود.

    البته در کنار این مواردی که ذکر شد نکات ساده ای وجود دارد که با به کارگیری آن ها می توانید از وارد شدن آسیب به لپ تاپ جلوگیری کنید؛ مانند این که به دستگاه ضربه وارد نشود یا از جایی پرتاب نشود و یا تحت فشار قرار نگیرد.

     

     

     

     

    1402/09/25 - 17:18:06
  • لپ تاپ استوک بخرم یا نو؟

    لپ تاپ استوک بخرم یا نو؟

    در داخل ایران کلمه استوک به مفهوم دست دوم معنی می شود اما کلمه استوک به معنای در انبار مانده یا ذخیره شده می باشد. لپتاپ های استوک دستگاهایی هستن که به هر دلیلی از فروش خارج شده مانند عدم رضایت مشتری یا از رده خارج شدن در ادارات و غیره در انبار ها جمع آوری میشه و معمولا به کشور های خاورمیانه ارسال میگردد این گونه دستگاها عموما بخاطر کارکرد کم به نسبت لپ تاپ های دست دوم موجود در بازار از استهلاک کمتری در قطعات داخلی برخوردار می باشند

    1402/09/25 - 16:41:08
  • بهترین کیفیت مانیتور

    بهترین کیفیت مانیتور

    بهترین مانیتور های گیمینگ دنیا

    مانیتور 27 اینچی Dell S2722DGM با رزولوشن 2560 x 1440 پیکسل و نرخ نوسازی 165 هرتز یکی از بهترین مانیتور های گیمینگ 2022 است که می‌تواند با یک سیستم گیمینگ خوب و خوش قیمت جفت شود.  

    در مورد کیفیت تصویر نیز، با توجه به اینکه مانیتور گیمینگ Dell S2722DGM یک پنل SDR خالص است و از محتوای HDR پشتیبانی نمی‌کند، یک مانیتور نسبتاً قوی و کارآمد است. کنتراست قوی این مانیتور کمک می‌کند حتی در بازی‌هایی مانند سایبرپانک 2077 که از HDR پشتیبانی می‌کنند نیز شما از نظر جزئیات کمبودی حس نکنید.

    اما شاید بتوان گفت مهم‌ترین برتری این مانیتور Dell قیمت عالی آن است که در حدود 300 دلار است. با توجه به قابلیت‌ها و قیمت آن می‌توان گفت مانیتور Dell S2722DGM یکی از بهترین مانیتور های گیمینگ 2023  است.

    مانیتور مناسب بازی ۱۲۰ هرتز در سال 2022

     

    نقاط قوت :

    تصاویر با وضوح بسیار عالی و دقت رنگ بالا، کنتراست بسیار عالی، عملکرد عالی در پردازش تصویر، کیفیت ساخت کم‌نظیر

    نقاط ضعف:

     پشتیبانی نمیکند.HDR

     

     

    1402/09/19 - 15:34:36
  • مایکروسافت ابزار هوش مصنوعی تولید تصویر Cocreator را به پینت اضافه کرد

    مایکروسافت ابزار هوش مصنوعی تولید تصویر Cocreator را به پینت اضافه کرد

    رونمایی مایکروسافت از ویژگی هوش مصنوعی تولید تصویر Cocreator برای برنامه Paint

     

    شرکت دید برتر  بزرگترین فروشگاه واردات لپ تاپ های استوک 
    به صورت نقد و اقساط بدون سود در جنوب کشور 

     

     

    1402/09/09 - 17:26:27
  • چه لپ تاپ هایی مناسب بازار های مالی (ترید ) هستند ؟

    چه لپ تاپ هایی مناسب بازار های مالی (ترید ) هستند ؟

    **لپ تاپ های مناسب ترید و بازار های مالی **

    شرکت دید برتر  بزرگترین فروشگاه واردات لپ تاپ های استوک 
    به صورت نقد و اقساط بدون سود در جنوب کشور 

    1402/02/25 - 11:00:59
  • چه لپ تاپ هایی مناسب بازی(GAMING)هستند؟

    چه لپ تاپ هایی مناسب بازی(GAMING)هستند؟

     خصوصیات لپ تاپ های مناسب بازی
    شرکت دید برتر بزرگترین فروشگاه وارد کننده لپ تاپ های استوک در جنوب کشور به صورت نقد و اقساط بدون سود

    1402/02/23 - 13:03:07